Chatbot, který porazil Alibabu a 40 loupežníků
V Číně spolu dlouho soupeří fintech giganti Alipay a WeChat Pay. WeChat z koncernu Tencent byl spuštěn v r.2011. Platforma, původně uvedená pod jménem Weixin (micro-message v mandarínštině), měla již po roce od spuštění 100 mil uživatelů. V kategorii „počet aktivních uživatelů za měsíc“ ohlásili loni v březnu dosažení miliardy! Tencent mluví dokonce o miliardě uživatelů denně (zdroj). Dění na této platformě představuje 34% datového provozu z mobilů v Číně. Jedná se o pátou celosvětově nejpoužívanější aplikaci (po Facebooku, YouTube, WhatsApp a Facebook Messengeru).
V anglosasském světě největší reklamu WeChat udělal loni na setkání akcionářu Bershire Hathaway vice-prezident Charlie Munger (No.2 po Warrenu Buffetovi). Označil WeChat jako potenciálního konkurenta karetních asociací. (zdroj)
We have a big position in American Express, and there is one tiny cloud on the horizon of the payments processors and that is the system of WeChat in China.
Víc než messenger
Aplikace jako Facebook Messenger či WhatsApp jsou v Číně nedostupné, takže WeChat se potýká jen s čínskou konkurencí. WeChat umí všechno co známé „messengery“. Posílat text, sdílet fotky, telefonní a videohovory. Navíc umožňuje sdílení obrazovky nejen pro business videokonference, ale i pro domácí poradenství. Podobně jako u Twitteru, ve WeChat lze využít funkce „subscription account“ a získávat tak informace o aktivitách osoby, kterou sleduji. Funkce „Moments“ umožňuje sdílet fotky, texty, hudbu apod. s přáteli. Aplikace také obsahuje více jak 2000 miniher.
Do sféry fintech zasahuje WeChat Pay. Pokud si uživatel WeChat připojí bankovní účet v Číně nebo kartu MasterCard či Visa, může prostřednictvím aplikace WeChat spravovat svoje finance a platit. Finanční služby zahrnují elektronickou peněženku, mobilní platby a jednoduché platby mezi přáteli přes messengerovou část alá Friends24. Velmi rozšířené je v Číně placení pomocí QR kódu a to i u pouličních stánků či umělců.
Červená obálka
V r. 2014 na Čínský nový rok ve WeChat Pay spustili funkci „červené obálky“, která přenáší do digitálního světa tradiční čínský zvyk dávání peněz v obálce jako dárek. Z aplikace lze nejen poslat peníze konkrétnímu příjemci, ale také skupině osob. V takovém případě odesílat může určit, jak se má daný obnos rozdělit: rovným dílem nebo náhodně jako „Lucky money“. Třetí varianta podporuje zvědavost a chamtivost. Částku z obálky dostanou ti, kteří na ni nejdříve kliknou ve svých mobilech, jakmile se jim zpráva o nové obálce objeví. Červené obálky přispěly k raketovému nárůstu uživatelů v r. 2014, kdy se během prvního měsíce od spuštění zvýšil počet uživatelů WeChat Pay z 30 milionů na 100mil. Na konci roku 2018 počet uživatelů WeChat Pay překročil 900 milionů. Tedy devět z deseti uživatelů WeChat používá i WeChat Pay. Hromadně dochází k paradoxním situacím, kdy peníze v malém objemu jsou posílány pro pobavení, třeba jen místo pozdravu nebo aby se o ně skupina přátel „poprala“. Money is the message!
Foto PHOTO: EVELINE CHAO
WeChat provozuje také vlastní open platformu https://open.wechat.com/, na které mohou vývojáři budovat vlastní aplikace a chatboty.
WeChat vs Alibaba
Tradičním konkurentem v oblasti plateb je pro WeChat Pay řešení Alipay od koncernu Alibaba (Ant Financial). WeChat Pay má 900mil pravidelných uživatelů měsíčně, Alipay 500 milionů. Co se objemů týká, podle posledních dostupných statistik vede ještě Alipay, ale WeChat dotahuje. Ukazuje se, že pro růst počtu transakcí je zásadním faktorem to, jak uživatelé danou službu používají. Zatímco Alipay jako klasickou e-commerce platformu využívají jen pro finanční transakce, WeChat těží z toho, že se jedná o primární sociální síť, na které jsou uživatelé trvale přítomni. Pokud potřebují provést finanční operaci, nemusejí z aplikace odcházet. Pro srovnání v ČR nyní opěvovaný Apple Pay hlásí tento měsíc celosvětově 383 mil uživatelů s aktivovanou službou. Více také zde.
Díky raketovému rozšíření chytrých telefonů v Číně přeskakují fázi placení kartami. Většina transakcí se odehrává přímo z mobilu, zatím buď formou zpráv a přímých plateb nebo přes QR. V r. 2015 provedli Číňané z mobilu transakce v hodnotě 1 bilionu USD (=v angličtině trillion, tedy 1 000 000 000 000 USD), v r. 2017 již 15,5 bilionu. Na r. 2020 se odhady blíží 45 bilionům USD. Takže nikoli Švédsko, ale právě Čína má našlápnuto k tomu stát se první bezhotovostní ekonomikou. Podrobná zpráva zde a zde.
„Víčet“ v Praze
WeChat je nyní k dispozici v 25ti státech světa. Zahraničních uživatelů WeChat Pay se odhaduje 20% z celkového počtu, tedy mezi 100-200mil. Expanze začala primárně v Jihovýchodní Asii. Podle Grace Yin, ředitelky pro mezinárodní obchody WeChat Pay, se WeChat Pay rozšiřuje nejprve tam, kde jsou čínští turisté:
If a place has a Chinese tourist, then this place is our target.
WeChat Pay je již dostupný v Británii např. přes Starpay či Itálii (zdroj). Tencent uzavřel již v červenci 2017 partnerství s německou Wirecard o podpoře WeChat Pay v Evropě (zdroj). Wirecard je mj. firmou, přes kterou běží Apple Pay v českém Twisto (zdroj).
Že by Twisto bylo prvním poskytovatelem WeChatPay v ČR? Nebo se spíš můžem těšit na zelené obálky v aplikaci Alzy?