Tvoje tvář má známý hlas (VoiceFirst)

V našem regionu jako první spustila rozpoznávání klientů po hlase Tatra Banka v r. 2013. Hlasová biometrie se tehdy zdála být logickým krokem v usnadňování klientské identifikace. Akorát tomu chybělo výraznější využití. Proto se k této technologii roky nikdo nepřidal.

V poslední době se ale situace výrazně obrátila. S nástupem umělé inteligence, strojového učení a chatbotů je jen krok k tomu „hlasové bankovnictví“ oživit. Pokud je řeč o běžném retailovém klientovi, kontroluje stav účtu a zadává platby online z mobilu na cestě, z mobilu při čekání na autobus nebo na WC. Nemalou část transakcí ale klienti řeší také večer. Modelově třeba tak, že muž přijde z práce a žena mu mezi hlášením co děti provedly také připomene, že je třeba zaplatit za školku, uhlí nebo opraváře.

Právě na takové situace cílí hlasové bankovnictví. Domácí hlasoví asistenti dnes nejen po tatransku poznají jednotlivé členy domácnosti po hlase, ale umí i jednodušší příkazy vykonat. Podobně jako na chatbotu stačí vyslovit kolik na jaký účet se má zaplatit. To vše v pohodlí gauče, s pivem v jedné a dálkovým ovladačem v druhé ruce. Nadšení uživatelů nezná mezí.

Amazon se do hlasových služeb pustil s plnou vervou. V r. 2014 uvedl na trh zařízení Amazon Echo, na kterém běží hlasový asistent(ka) Alexa. Jistě šlo o strategické rozhodnutí nejen proto, že hlasové služby mají budoucnost, ale také proto, že v Amazon si uvědomili, že trh mobilů je již obsazen dominantními platformami Apple a Android. Hlasové služby mimo mobil, tedy doma či v autě však představují mnohem méně konkurenční trh.

Americká banka Capital One spustila hlasové bankovnictví již v r. 2016 na platformě Amazon Alexa.

Alexa mluví i německy, např. pro Volksbank.

U.S. Bank spustila banking s Alexou letos v září a další následují…

Proto, aby vše fungovalo, potřebuje uživatel kombinaci 3 služeb:

  • Hardware – reproduktor s mikrofonem a připojením k Internetu (Apple HomePod, Amazon Alexa, Google Home…)
  • Platforma virtuálního asistenta – Amazon Alexa, Windows Cortana, Apple Siri, Google Assistant, IBM Watson
  • Banku, která hlasové služby podporuje

Dnes už pro vývojáře není mantrou „MobileFirst“, ale VoiceFirst. Je to další hype, vždyť i zpěvák Will.i.am založil startup, který v krátkém čase vysbíral 117mil USD na projekt hlasové asistenky Omega.

I na této technologii však lze najít první stíny. Výběr služeb výhradně hlasem přináší zcela jinou User Experience. Všechny dnešní nabídky zboží a služeb online mají propracovanou vizualizaci produktu. V těch nejpokročilejších si můžete zvažovaný produkt zobrazit ve virtuální realitě rovnou ve svém obýváku a zvážit, jak by vám slušel či seděl. To u hlasově objednávaných služeb není. Představivost sice také pracuje, ale jinak. Vnímání značky je oproti obrazu o poznání komplikovanější a přiznejme si, nejme na to zvyklí. Jak popsat výhody originální kabelky Louis Vuitton proti padělkům, když ji nemůžete zobrazit???

A protože se blíží Vánoce, svátky míru, pokoje a konzumu, užijme si to hektické klikání při shánění dárků. Je to naposledy. Příští rok už bude možné jistě i v češtině objednávat vánoční dárky bez očí unavených sledováním obrazovek. Stačí nahlas říct:

Ahoj Alzo, popelníček by byl?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *